Hoe werkt het?

Jaarrekening in Excel werkt heel simpel. Zet de volgende stappen.

Jaarrekening werkt in principe met ieder boekhoudpakket. Richt Jaarrekening in Excel eenmalig goed in om daarna met een paar simpele handelingen binnen enkele minuten een complete jaarrekening te maken voor al je klanten. Gebruik je Boekhouden in Excel of het Referentie Grootboekschema? Dan kun je de stappen onder 'Eenmalig' overslaan.

Bekijk deze video hoe je binnen 30 minuten een complete Jaarrekening in Excel maakt

Eenmalig

Ieder boekhoudpakket gebruikt zijn eigen rekeningschema. Daarom moet je Jaarrekening in Excel eenmalig goed inrichten. Het is niet zo ingewikkeld. Volg enkele logische stappen.

  1. Download het rekeningschema uit je boekhoudpakket (CSV- of Excel-formaat).
  2. Kopieer en plak de rekeningnummers en de omschrijvingen in het rekeningschema in Jaarrekening in Excel. Gebruik hierbij altijd Plakken speciaal, waarden om te voorkomen dat je celeigenschappen kopieert.
  3. Geef voor iedere grootboekrekening aan tot welke rubriek (verdichting) die behoort. De verdichtingen/rubrieken kun je ook naar wens aanpassen. Als je wilt vermeld je ook de rubrieken die de Belastingdienst gebruikt, zodat je ib-/vpb-aangifte gemakkelijk kunt invullen.
  4. Vervolgens vul je in de toelichtingen de onderliggende rekeningnummers per rubriek in.

Periodiek

  1. Download nu de saldibalansen uit je boekhoudpakket in CSV- of Excel-formaat.
  2. Kopieer de saldibalansen door het selecteren van rekeningnummers en bedragen uit je bronbestand.
  3. Plak deze waarden in de saldibalansen van Jaarrekening in Excel. Gebruik altijd Plakken speciaal, Waarden om te voorkomen dat je celeigenschappen kopieert.
  4. Controleer of er geen verschillen zijn in het tabblad Checks. Er kunnen verschillen ontstaan als bijvoorbeeld een rekeningnummer voorkomt in de saldibalans die nog niet is toegevoegd in de specificatie-bladen.
Hoe werkt Jaarrekening in Excel?